maanantai 16. syyskuuta 2013

Yläkoulu. Nyt. Vol I.

Opetussuunnitelman uudistustyö alkaa pikkuhiljaa olla taas lähtökuopissaan. Minun on pitänyt tovi jos toinenkin kirjoitella ajatuksia siitä, mitä peruskoululle pitäisi tehdä. Tässä kolme viime aikoina eniten päässä pyörinyttä ajatusta, lähinnä yläkouluun liittyen. Jatkoa ehkä seuraa, tai sitten ei. Katsotaan nyt. Keskustelu kyllä on tervetullutta!

1. IT-opetusta ja opettajia kaikille kouluille.


TVT (tieto- ja viestintätekniikka) on kuuminta hottia. Koulutusta toisen perään, läppärit kaikille, projekteja yli oppiainerajojen. Ei riitä. IT tai ATK tai mitä termiä sitten käytetäänkin tulee ottaa myös kaikille pakollisena erillisenä oppiaineena opetussuunnitelmaan ja kouluilla on oltava pätevät opettajat tätä opettamaan. Tulevaisuuden työntekijöiden tulee ymmärtää jotain paitsi word-dokumenteista myös käyttöjärjestelmistä ja ihan tietokoneiden ja internetin perustoiminnasta ja logiikasta. Pitää ymmärtää jotain koneista. Ja jotta joku sitä voisi heille opettaa, se vaatii koulutusta enemmän kun yksittäisen veso-iltapäivän. Samat IT-opettajat voisivat sitten toimia myös kouluissa tukihenkilöinä ja laitevastaavina. On teennäistä lykätä tämä rooli aina jollekin edes vähän aiheesta kiinnostuneelle opettajalle. Se ei riitä.

2. Joustavaa perusopetusta kaikille!


Jopo- opetus (joustava perusopetus) on aivan mahtava tehostetun tuen koulunkäyntimuoto joka on suunnattu motivaatio-ongelmaisille ja mahdollisille koulupudokkaille. Opetus on toiminnallisempaa, sisältää enemmän työharjoittelujaksoja, leirikouluja, retkiä ja tutustumiskäyntejä. Aivan fantastinen keksintö. Mutta miksi vain pienelle ryhmälle oppilaista? Eikö kaikki oppilaat hyötyisi tiiviimmästä yhteistyöstä työelämän kanssa, mahdollisesti syventävistä kursseista yhteistyössä lukion kanssa, laajemmista tutustumismahdollisuuksista ammattiopistoihin jne. Eikö kaikki oppilaat ansaitsisi toiminnallisempaa opetusta ja yksilöllisempää ohjausta?

Loputtomasti ei kannata yhden rakenteen sisälle luoda erilaisia alarakenteita, jos voi muuttaa koko rakennetta!

3. Yhtenäiskouluista koulukeskuksiin ja kampusalueisiin.


Ekaluokkalainen ja ysiluokkalainen ei mahdu samaan pulpettiin. Seiskaluokkalainen ja abi mahtuu. Päiväkodit ja alakoulut sopivat luontevasti yhteen, siirtyminen päivähoidosta eskarin kautta kouluun sujuu turvallisesti. Vastaavasti yläkouluissa on hyötyä siitä, että oppilaat näkevät ympäristössään jo vanhempia ja opinnoistaan vastuuta ottavia opiskelijoita. Suurin huoli tällä hetkellä on juuri peruskoulun päättävistä nuorista ja heidän jatkosta. Tähän vastaa se, että siirto peruskoulusta toiselle asteelle olisi mahdollisimman helppo, turvallinen ja kivuton. Tämä kannattaa mielestäni muistaa myös tulevaisuuden oppimisympäristöjä mietittäessä ja investointeja tehtäessä. Samassa koulutuskompleksissa voisi olla hyvin yläkoulun ja lukion lisäksi myös erilaisia ammattiopistojen linjoja. Tämä mahdollistaisi myös "ammattilukion" idean.

Mitä mieltä? Mitä muuta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti