keskiviikko 18. joulukuuta 2013

Kunnallispoliittinen vuosikatsaus 2013

Lupasin kirjoitella vuoden lopuksi koosteen jossa tarkastelen kulunutta vuotta vaaleissa antamieni lupausten ja teemojen näkökulmasta. Tässä siis vielä sellainen, ennen joulun rauhaan laskeutumista.

2012 syksyn kunnallisvaaleissa puhuin politiikasta joka tapahtuu ilmaston, nuorten ja kuntalaisten ehdolla. Tältä sivulta löytyvät raportit kaikista kokouksista missä olen ollut, aloitteet mitä olen tehnyt ja vaaliteemani. Tässä kirjoituksessa raapaisen vähän pintaa minkälaisia asioita olen tänä vuonna ollut tekemässä ja mihin vaikuttamassa. Harvasta asiasta voi sanoa, että se on yhden ihmisen aikaansaamaa, enemmän politiikkaa ollaan tehty yhdessä yli puolue- ja ryhmärajojen.

1. Ilmaston ehdoilla
  • Kunnianhimoiset päästövähennystavoitteet
  • Ilmastovaikutusten huomiointi kaikessa päätöksenteossa
  • Kaavoituksen kautta yksityisautoilusta kohti toimivaa joukkoliikennettä
Tuusulan arvopuu 2013-2016

Tähän teemaan liityvät päätökset näkyvät lähinnä Tuusulan kunnan uudessa strategiassa. Tein paljon töitä strategian eteen seminaareissa, iltakouluissa ja kokouksissa ja olen lopputulokseen varsin tyytyväinen. Kestävä kehitys on arvo joka ohjaa toimintaa läpi kaikkien tasojen ja strategiasta löytyy varsin yksi yhteen tavoitteita omien vaaliteemojeni mukaisesti. Esimerkkejä:

"Uudisrakentamisen painopiste on keskuksissa ja taajamissa. Tämä luo edellytykset joukkoliikenteelle ja monipuolisemmille palveluille."
ja

"Maankäytön ja rakentamisen keskittämisen taustalla on lisäksi ajatus kestävästä kehityksestä; hyvät kevyen liikenteen yhteydet ja joukkoliikenne on helppo järjestää, kun asuminen on keskittynyt taajamiin ja keskuksiin.

Lisäksi maakuntavaltuustossa hyväksyttiin Uusimaa-ohjelma jossa tavoitteena on hiilineutraali Uusimaa 2050. Tämän tavoitteen mukaan myös Tuusulan tulee toimia.

2. Nuorten ehdoilla

• Aikaa ja tiloja nuorten toiminnalle
  • Pienet ryhmäkoot oppimisen tueksi
  • Etsivä nuorisotyö

Nämä teemat ovat olleet läsnä hyvin vahvasti koko vuoden toiminnassani, koska tulin valituksi nuorisolautakunnan puheenjohtajaksi. Olemme lautakunnassa pohtineet yhdessä nuorisotyön toimintatapoja ja tavoitteita ja miettineet miten toimintaa voisi kehittää sekä alueellisella että kohdennetulla puolella. Starttipaja on aloittanut tänä vuonna ja joulukuun valtuustossa vahvistimme että ensi vuonnakin Starttipajalla toimii neljä työntekijää: kaksi vakituista ja kaksi määräaikaista. Kohdennetun nuorisotyön päällikkö oli kertomassa syksyllä valtuustoinfossa toiminnasta ja hän kertoi ilouutiset: Nuorisotakuu toteutuu tällä hetkellä Tuusulassa hyvin. Ryhmäkokojen kanssa nyt on edelleen vähän niin ja näin, ensi vuoden talousarviossa kouluista ei kuitenkaan leikata, mikä ei siis ainakaan huononna tilannetta. Palveluverkkoselvityksen jatkotoimia mietitään ensi vuonna ja sitä kautta katsotaan mitä kouluille olisi tehtävissä.

Tein aloitteet graffitiseinästä yhdessä Sarppa Heiskasen (TuPu) kanssa ja vapaaehtoisrekisterin perustamisesta, jotta nuorisotyö ei olisi niin haavoittuvaista sairastapauksissa ja jotta muutenkin saataisiin lisää aikuisia työskentelemään nuorten kanssa ja hyväksi. Molempien aloitteiden vastaanotto on ollut positiivinen. Vapaaehtoisten aikusiten kouluttaminen on jo aloitettu ainakin Jokelassa ja Kellokoskella, graffitiseinät etenee ensi vuoden aikana.

Joulutauko tulee tarpeeseen

3. Kuntalaisten ehdoilla

• Lisää vaikutusmahdollisuuksia Tuusulan asukkaille
  • Kuulemisesta kuuntelemiseen ja keskusteluun
  • Avointa ja lähellä olevaa päätöstentekoa.

Oman lautakuntani kokoukset olemme pitäneet avoimina ja kiertäen Tuusulan eri nuorisotiloilla. Olen raportoinut kaikista kokouksista blogissani ja tilanteesta riippuen kysellyt mielipiteitä asioihin myös etukäteen, etenkin Tuusulan Vihreiltä, mutta myös sosiaalisessa mediassa kaikilta. Olen huolehtinut että Nuorisovaltuusto on päässyt mukaan kommentoimaan myös mm. strategiaa ja kuntauudistusta. Olen ollut jäsenenä kuntauudistustoimikunnassa, jossa on mietitty kuntaliitosasioita ja aloitettu kasikuntaselvitys. Tämä työ jatkuu ensi vuonnakin. Tähän liittyen päätimme pitää keskustelutilaisuudet aiheesta kaikissa kuntakeskuksissa. Itse pääsin osallistumaan valitettavasti vain Jokelaan. Kuntaliitoksista on varauduttu järjestämään myös kansanäänestys, jotta jokainen kuntalainen pääsee asiaan ottamaan kantaa.

Olen pyrkinyt viemään eteenpäin viestejä, mitä kuntalaisilta on minulle tullut. Aina välillä sitä tietysti miettii, että onkohan minua äänestäneet ihmiset olleet tyytyväisiä toimintaani, olisinko voinut jossain tehdä toisin, entä jos olenkin pettänyt jonkun luottamuksen? Jatkan toimintaani näillä eväin ja pyrin ensi vuonna olemaan entistäkin enemmän vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, sekä politiikassa että kunnassa politiikan ulkopuolella. Luotan siihen, että otatte yhteyttä kun joku toiminnassani ärsyttää. Yritän myös kehittää kokousraportointityyliäni edelleen, pitkät puisevat sepustukset loputtoman pitkistä valtuuston kokouksista ei ehkä kiinnosta edes paikalla olleita, saati sitten muita!

Olen todella kiitollinen tästä vuodesta ja onnellinen siitä että olen saanut tutustua näihin ihmisiin, joille Tuusulan kunnan kehittäminen on todellinen sydämenasia. Erityiset kiitokset (yli puoluerajojen) Sanna Kerviselle, Lauri Untamolle, Ruut Sjöblomille, Tuija Reinikaiselle, Jussi Saloselle, Arto Lindbergille, Päivö Kuusistolle, Kirsi Viitaselle ja Paavo Juntuselle. Olen oppinut teiltä ja teidän kanssa paljon. Uusi valtuutettu on voinut kysyä koska vaan ja saanut aina vastauksia. Toivottavasti ensi vuosi on tätäkin antoisampi ja vie eteenpäin kohti "palvelevaa, kestävästi kehittyvää kotikuntaa".

(Taustamusiikkina Vuokko Hovatta: Minä rakastan ikuisesti)

1 kommentti:

1. Terve Ilona.
    Ihailla pitää sinun jaksamistasi, kun vuoden mittaan olet blogiisi kunnan tapahtumia kirjannut, niitä hyvin analysoiden. Muutaman kerran mielessä on ollut, että olisi näppärää, kun voisin linkittää sivuillesi, ei tarvitsisi huonoa omaatuntoa kantaa omasta kirjoittamattomuudestani.

Yllä olet tuonut paljon sinulle tärkeitä asioita esille. Huomaan, että usea niistä on sellainen, jonka takana itsekin seison ja työtä haluan tehdä. Vuoden alussa tartumme etenkin kolmanteen teemaasi - Kuntalaisten ehdoilla - kun joulukuun valtuustossa asetettu ns muutos/uudistus tms toimikunta työnsä aloittaa. Ensimmäinen tapaaminen koko joukolla on ke 15.1.2014.

Hyvää joulua ja kiitos vuodesta, Ilona! Toivottaa Salosen Jussi

VastaaPoista