maanantai 11. joulukuuta 2017

Valtuustoblogi 10/2017: Talousarvio 2018 ja maanvaihtoja

Heipä hei ja hellurei, vuoden viimeinen kokous. Ensimmäinen sellainen missä en ole enää ryhmäpuheenjohtaja, enkä istu eturivissä. Mikä helpotus! Lista löytyy totuttuun tapaan täältä ja striimaus löytyy täältä. Alkuun uusi vastavalittu kasvatus- ja sivistystoimenjohtaja Virpi Lehmusvaara esittäytyi. Tervetuloa Tuusulaan, Virpi!


Vihreiden rivivaltuutetut Toivanen ja Tuhkunen tässä moi! (Paitsi Tuhkunen on ryhmän varapj ja sihteeri! Toivanen ei ole mitään)
Illan päätähtenä siis (rumpujen pärinää):

§217 Talousarvio 2018

Tässä muutamia nostoja siitä, ei mitenkään kattavaa selontekoa. Käsittelimme talousarvion toimialakohtaisesti. Meidän ryhmäpuheenvuoro löytyy täältä. 
  • Ei sen kummempia sopeutuksia, leikkauksia, miksikä kukakin niitä kutsuu, lähelle nollatulosta mennään, ehkä jopa juuri ja juuri ylijäämäiseksi jäädään ensi vuodelta jos kaikki menee kuten suunnitelmana on! Nousukauden budjetti siis, hienosti neuvoteltu, ei paljon jäänyt kokoukseen hampaankoloon.
  • Veroprosentit ennallaan
SOTE:
  • Järjestämisvastuu siirtyy kuntayhtymälle. Jokelassa ja Kellokoskella kesäsulut (5+5 viikkoa) totuttuun tapaan, vain viikko samaan aikaan, ei joulusulkuja. 
  • Henkilöstösiirtoja puolelta toiselle sote-alalla, sekä myös henkilöstölisäyksiä. 
  • Lisätään vahvistusta ennaltaehkäisevään työhön. 
KASVATUS ja SIVISTYS:
  • Varhaiskasvatuksen ryhmäkooissa tavoite on 7 lasta/aikuinen, kuitenkin niin, että lähipäiväkoti  on mahdollinen mahdollisimman monelle.
  • Subjektiivinen päivähoito-oikeus 1.8.2019 alkaen, ei siis vielä ensi vuonna, selvitetään 5-vuotiaiden mahdollisuus maksuttomaan varhaiskasvatukseen.
  • Olemassaolevien koulusosionomien työn jatkuminen mahdollistettiin 60 000 € lisämäärärahalla, koulut saavat yksikkökohtaisesti päättää miten tuen rahoituksen jakavat, minkälaisia toimintatapoja haluavat kehittää.
  • Lisäsatsaus kerhotoimintaan
  • Koulukuraattorit ja psykologit siirtyvät kasvatus- ja sivistystoimen alaisuuteen, lisäystä resurssiin.
KUNTAKEHITYS JA TEKNIIKKA:
  • HSL 1.1.2018 alkaen (Jippii!!)
  • Palveluverkko pysyy ennallaan (toki investoinnit), sisäilmaongelmiin puututaan ja tehdään suunnitelma palveluverkosta tulevaisuudessa, osin sisäilmaongelmista johtuen.
INVESTOINNIT:
  • Isoja investointeja tulossa: Asuntomessut, Rykmentinpuisto, Monio, Kellokosken yhtenäiskoulu jne. 
  • Sekä asumiseen, että yrittämiseen tulossa tontteja myyntiin,  etelä- ja pohjois-Tuusulassa.
Aika helpolla keskustelulla pääsimme. Paljon jaettiin kiitosta. Kuntakehityksen ja tekniikan alueella päästiin keskustelemaan kutsuliikenteestä ja sisäilmasta. Lopulta vain yksi äänestys, kun KD esitti sisäilmakoordinaattorin määräaikaisen toimen perustamista. Äänestys päättyi 42-7 (2 tyhjää), emme palkkaa sisäilmakoordinaattoria. Meillä on nollatoleranssi sisäilmaongelmia kohtaan, tarvitsemme tässä kuitenkin riippumatonta asiantuntemusta, joka on järkevää ostaa tapauskohtaisesti ulkopuolelta. 

Budjetti käsiteltiin 2,5 tunnissa! Ennätys! Ei koskaan ennen ole ollut näin nopeaa. Kyllä on hienoa, että on tämä pormestarimalli niin asiat etenee nopeasti ja sujuvasti! (/sarkasmi)

§218 Kaavoitussuunnitelma
Aarno Järvinen esitti muutoksia suunnitelmaan, jotta myös Jokelan kohteita nimettäisiin kärkihankkeiksi, esimerkiksi muuttuneen keskustatilanteen takia (purettu päiväkoti) ja Lepola III ja Kartanon alueiden kehittämiseksi. Näistä käytiinkin sitten yllättävän paljon keskustelua ja hyväksyimme yksimielisesti nämä. 

§219-221 Asuntorakentaminen, virkojen perustaminen, työsopimukset
Talousarvion liiteasioita nämä ikäänkuin, hyväksyimme vähillä keskusteluilla.

§222 Kuntastrategia: Tätä on työstetty todella osallistaen, vielä viime hetkillä teimme isojakin muutoksia strategiarunkoon. Nyt hyväksyimme pohjatekstit ja rungon, maaliskuussa käsittelemme sitten vuositavoitteet valtuustokaudelle.  

§223 Hallintosäännön muuttaminen: Odotetusti kävimme keskustelua palkkiosäännön muutoksesta. 
  • Eetu Niemelä (PS) esitti, että mitään korotuksia ei tehtäisi. Hän myös kovasti epäili valtuuston esteellisyyttä asian käsittelyssä ja mahdollisesti aikoo viedä päätöksen hallinto-oikeuteen. Kansliapäällikkö löysi KHO:n päätöksen 1980-luvulta, jolloin on todettu että esteellisyyttä ei ole. Tässä kohtaa voi bingoruutuna vedellä kaikki populistiset perustelut rastia ruutuun. 
  • Sanna Kervinen esitti 10% korotusta kaikkiin palkkioihin, paitsi pormestariston osalta. Indeksi olisi kuntasektorin ansiotason mukainen. Kannatti kuitenkin sitä, että kokouksista maksettavia palkkioita korotetaan. 
  • Elisa Laitila (Tupu) puhui hienosti nuorisovaltuuston palkkiokorotuksista, toiveena oli että rahaa saataisiin ennemmin/myös toimintaan, ei vain palkkiokorotuksiin. Palkkiokorotukset olisi enemmän kuin nuorisovaltuuston toimintabudjetti kokonaisuudessaan. 
  • Pormestari Arto Lindberg (SDP) esitti muutosesitystä siten, että kokouspalkkioiden vuosikorotus olisi 3%:n sijaan kuntasektorin ansiotasoindeksin mukainen, lähimpään täyteen euromäärään pyöristettynä. Totesi myös, että nuorisovaltuuston palkkion on oltava samankokoinen kuin muiden neuvostojen, koska asema on nykyään vahvempi. 
Äänestyksien kautta pormestarin esitys voitti äänin 36-12, 3 tyhjää, eli kunnanhallituksen esittämä korotus kokouksessa tehdyllä muutoksella. Yhteensä kolme äänestystä, hienoa sähköisen järjestelmän testausta!

§227-229 Tilusvaihdot Sjöblomien ja Seepsulan kanssa: Saimme hyvän esittelyn kuntakehityksen asiantuntijoilta Focus-alueen kehittämisestä. Paljon oli kysymyksiä ja keskustelua. Odotettavaa oli, että pykäliin tulee palautus- ja hylkäysesityksiä. Niitä tuli jo hallituksessakin. Äänestykset olivat lopulta melko selkeät, kaikki pykälät käsiteltiin tässä kokouksessa ja hyväksyttiin sopimukset. Kaksi äänestystä siis jokaiseen pykälään. 

Hetkeksi vähän irti muka-puolueettomasta raportoinnistani: Välillä tympii tämä nimenomainen tilanne tässä kunnassa. Että jos jonkun sopimusosapuolen sukunimi alkaa S-kirjaimella, pitää hankkia kolmelta eri riippumattomalta asiantuntijataholta lausunto, että sopimus on ok. Ja silti se ei riitä ja sekä viranhaltijoiden, että riippumattomien selvittäjien asiantuntemus kyseenalaistetaan, koska itse tiedetään paremmin. Kun joku sopimus on selkeästi kunnan kokonaisedun kannalta myönteinen (eikä raiskaa luontoa tolkuttomasti hahah [/sarkasmi]), toivoisi että se on melko yhdentekevää minkälainen sukunimi sillä toisella osapuolella on. Mutta hyväksyn sen, että tässä kunnassa tämän asian kanssa hakataan päätä seinään jos toiseenkin varmaan vielä kausi jos toinenkin. Ja epäillään, että kuka on sjöblomilainen ja kuka on puhunut kenenkin kanssa ja keneltä on ostettu ja millä on myyty. Ja toisaalta, osalla on ihan perustellusti erilainen mielipide asiasta kuin omani. Sellaista se.

Breaking news: Mielipiteeni ovat omiani. Toisinaan - ja toisille - asiat on asioita. Meitä on täällä jo aika paljon, jotka katselee näitä asioita varsin objektiivisin silmin, kuunnellen kaikkien osapuolien näkemyksiä ja tehden ihan itse omat päätelmänsä asioista, ilman historian painolastia tai kiroilua vaativaa tunteenpaloa.

Kokouksen lopuksi vielä pari luottamushenkilövalintaa (joista ympäristölautakunnan vaalissa toki saimme suljetun lippuäänestyksen vielä aikaan, johtuen poliittisten ryhmien ja sitoutumattomien eri näkemyksistä paikkajakoon) ja vaihdosta sekä vino pino käsiteltyjä aloitteita. 

Uusiakin aloitteita:
  • Jorma Sulander: (Satu Taiveaho): Terveysaseman parkkipaikkojen ohjaaminen liikuntarajoitteisille, vanhuksille ja lapsiperheille
  • Aarno Järvinen: Neuvottelujen aloittaminen samankokoisten naapurikuntien kanssa luottamushenkilöpalkkioiden yhtenäistämisestä
Kokous päättyi klo 23.55 Maa on niin kaunis -lauluun. 


VALTAVAN SUURI KIITOS yhteistyöstä tänä vuonna kaikille luottamushenkilöille, viranhaltijoille sekä teille kuntalaisille. Minä kiitän vilpittömästi ja suuresti kaikista keskusteluista, tuesta ja avusta mitä olen saanut tänä vuonna. KIITOS! 

Toivotan myös ihanaa ja rauhaisaa joulunaikaa kaikille, nähdään ensi vuonna! 

2 kommenttia:

  1. Kiitos blokistasi ja rakentavasta näkemyksestäsi. Professionaalista politiikkaa !

    VastaaPoista
  2. Ilman kalikan älähtämistä en olisi tätä mainiota postausta ehkä edes lukenut. Olisi mielenkiintoista kuulla miten palkkiosääntöä käsiteltäisiin, jos siitä ei nimenomaan valtuusto päättäisi. Kuntaliiton sivuilla sanotaan asiasta näin:

    "Valtuuston on päätettävä luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteista.
    (Kunta)Laissa ei oteta kantaa päätöksentekotapaan. Perinteinen tapa on ollut valtuuston
    hyväksymä erillinen johtosääntö, luottamushenkilöiden palkkiosääntö, johon on koottu palkkio- ja korvausperusteet. Jos palkkio- ja korvausperusteista halutaan määrätä johtosäännössä, tarkoituksenmukaista on ottaa määräykset hallintosääntöön omaksi luvuksi."

    Jos tähän haluaa muutoksen, on lienee tarkoituksenmukaista keskustella ensin kuntaliiton juristien kanssa korvaavasta tavasta määritellä luottamustoimista suoritettavat palkkiot. Palkkioilla on periaatteellinen merkitys mm. poliitikkojen lahjomattomuuden kannalta. Sekä toki ansionmenetyksen korvaus - tällä menettelyllä koetetaan mahdollistaa osallistuminen niillekin, joiden talous ei muutoin kestäisi luottamustoimesta johtuvia työpoissaoloja.

    Kiitos Ilona aktiivisuudestasi ja oikein rentouttavaa joulun aikaa!

    VastaaPoista