keskiviikko 9. tammikuuta 2019

Koulukiusaamisesta

Pari pointtia kiusaamisesta:

ūüĆ∑Kiusaaminen on v√§√§rin aina, niin kouluissa kuin ty√∂paikoillakin ja siihen tulee puuttua kaikin keinoin

ūüĆ∑Kiusaaminen on vain harvoin selke√§rajaista ja suoraviivaista, johon on helppo tarttua, useammin kyse on monimutkaisemmista ryhm√§ilmi√∂ist√§ joihin paras keino puuttua on vaikuttaa koko ryhm√§√§n

ūüĆ∑Edellinen saattaa n√§ytt√§√§ silt√§ ett√§ ”kukaan ei tee mit√§√§n”, kun yht√§ kiusaajaa ei nosteta tikunnokkaan


ūüĆ∑Kiusatun syytt√§minen kiusatuksitulemisesta on v√§√§rin

ūüĆ∑Pitk√§√§n kiusatuksi tuleminen voi aiheuttaa herkistymist√§, jolloin kokemus jatkuu vaikka todellista kiusaamista ei en√§√§ ole l√§sn√§. T√§h√§n puuttuminen ja t√§st√§ puhuminen on √§√§rimm√§isen hankalaa jopa ammattilaisille. T√§st√§ on vaikea puhua syyllist√§m√§tt√§ kiusattua, kuitenkin puhuminen on v√§ltt√§m√§t√∂nt√§.

ūüĆ∑Lapsi ja nuori ottaa aina riskin eroamalla tavalla tai toisella l√§hiyhteis√∂st√§√§n. N√§in ei pit√§isi olla ja fokus pit√§isi aina olla yhteis√∂ss√§, mutta niin kauan kun maailma ei ole t√§ydellinen, vaatii t√§m√§ paljon my√∂s yksil√∂lt√§. T√§m√§ on hyv√§ tiedostaa.

ūüĆ∑Hyv√§ ett√§ kiusaamisesta puhutaan ja siihen puututaan: ei kuitenkaan suhtauduta siihen kuin yksinkertaiseen asiaan jonka voisi halutessaan vaan poistaa, koska ihan n√§in se ei toimi.