keskiviikko 16. tammikuuta 2019

Peruskoulu 2019 - Kaipuuta kiireettömyyteen


Kun tarkastelemme peruskoulumme tilaa vuonna 2019, on yhteisymmärrys suurin piirtein seuraavista. Lasten ja nuorten erilaiset oppimisvaikeudet ovat lisääntyneet. Taidot matematiikassa, lukemisessa ja kirjoittamisessa ovat heikentyneet. Pisa-tulokset ovat laskeneet ja olemme päivittäneet opetussuunnitelmamme vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin. Nuorten uupuminen on lisääntynyt. Nuorten miesten syrjäytyminen työelämästä on lisääntynyt.

Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että yksilöt olisivat jotenkin huonompia tänä päivänä kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Kyse on siitä, että yhteiskunnan vaatimukset ovat huomaamattamme kasvaneet ja ristiriitaistuneet ja entistä useampi lapsi ja nuori ei enää pääse kiinni näihin vaatimuksiin. Yhä useampi putoaa, eikä meillä tunnu olevan keinoja pysäyttää tätä kehitystä.

Vaadimme nykyään jo hyvin pieneltä lapselta kykyä tehdä valintoja, kantaa vastuuta ja viedä esimerkiksi opintoja oma-aloitteisesti ja itsenäisesti eteenpäin. Diagnosoimme toiminnanohjauksen pulmia ja yliaktiivisuutta. Samaan aikaan kun pystymme yhä aiemmin ennustamaan esimerkiksi lukemisen vaikeutta ja meillä on malleja varhaiseen ennaltaehkäisyyn, aiheuttaa se aiempia vuosia enemmän haasteita, kun maailma muuttuu aina vaan enemmän kirjalliseen muotoon.

Me puhumme pisa-tutkimuksista ja siitä, miten maailma vaatii ihan erilaisia asioita nuorelta nyt kuin ennen ja asetamme uusia vaatimuksia vanhojen päälle. Uudessa opetussuunnitelmassa haluamme, että lapsi oppiii ilmiöpohjaisesti, koodaa ja digiloikkii, on itseohjautuva ja motivoitunut.

Samaan aikaan puhumme matematiikan tärkeydestä. Lukutaidon tärkeydestä. Ajattelutaitojen tärkeydestä. Yhteistyötaidoista. Sosiaalisesta pääomasta. Kognitiivisesta pääomasta. Valmiudesta joustaa, muuttua, ajatella uudelleen, ajatella laatikon ulkopuolella, ideoida, olla luova, joustaa uudestaan, vaihtaa alaa, muuttaa orientaatiota. Sen hyväksymisestä, että robotisaatio vie työt, valmiudesta vaihtaa alaa kymmenen kertaa ja kouluttautua aina uudestaan. Ja ilmastonmuutoksesta joka tuhoaa maailman, eläkkeestä jota ei tule olemaan, lapsista joita pitäisi tehdä, jotta huoltosuhteemme pysyisi hyvänä.

Samaan aikaan nuori (ja aikuinenkin) lamaantuu, uupuu, ei jaksa avata sähköposteja, ei jaksa avata laskuja, ahdistuu, ei jaksa avata uusia laskuja, jättää menemättä kouluihin, töihin, työhaastatteluihin, harrastuksiin, illanviettoihin.

Laadimme erilaisia suunnitelmia ja ohjelmia syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Mietimme mitä me nyt teemme. Perustamme uusia yksiköitä kohdennettua nuorisotyötä, etsivää nuorisotyötä, ohjaamopalveluita, rinnallakulkijoita.

Perusopetuslain mukaan peruskoulun tärkein tehtävä yhä tänäkin päivänä kasvattaa. Sitä meidän ensisijaisesti pitäisi koulussa tehdä ja sitä meidän lapset ja nuoret ensisijaisesti tarvitsevat. Jokaikinen keskustelu koulukiusaamisesta liittyy juuri tähän. Jokaikinen keskustelu nuorten syrjäytymisestä, uupumisesta ja putoamisesta liittyy tähän. Oppiminen on jotain, mitä tapahtuu kun perusasiat on kunnossa. Rikkinäiselle alustalle ei rakenneta linnoja, ei myöskään moniosaajia.

Jotta opettajat ja muu koulun henkilökunta voisi keskittyä kasvattamaan tarvitsemme lisää aikaa. Aikaa katsoa oppilasta silmiin ja kysyä mitä kuuluu. Aikaa istua alas kyynelehtivän lapsen luo ja keskustella siitä miten maailma makaa. Aikaa sanoa seinää tuijottavalle muutakin kuin “aletaanpas siirtyä välitunnille, täytyy mennä valvontaan”.

Tähän me tarvitsemme riittävän pieniä oppilasryhmiä. Riittävästi aikuisia lapsia kohden. Aikaa, aikaa ja vielä lisää aikaa. Kaiken maailman ajan. Kiireettömyyttä ja uudelleen ajattelua koko koulurytmiin. Ei koulun toiminnan pidä olla tehokasta. Koulun toiminnan pitää olla turvallista ja rauhallista. Pidemmän päälle tämä luonnollisesti on myös taloudellisesti tehokasta. Sillä mikään palvelu ei ole niin vahvasti hyvinvointipalvelu kuin hyvin järjestetty peruskoulu. Peruskoulu, jossa opettajat ja oppilaat jaksavat opettaa ja oppia, uupumatta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti